donderdag 9 oktober
De Meerwaarde
Rietberglaan 6 3771 RD Barneveld
Inloop vanaf 09.30 uur
De jaarlijkse ontmoetingsdag voor docenten, instructeurs, coördinatoren en bedrijven die werken aan sterk techniekonderwijs.
Dit jaar staat het thema centraal:
Verandermanagement voor iedereen – hoe blijf ik in charge?
Met een frisse aftrap door Steven Pont, bekend om zijn scherpe en nuchtere kijk op gedrag en verandering.
Je volgt praktijkgerichte workshops, ontdekt innovaties voor jouw lessen en werkplaats, en spreekt vakgenoten én bedrijven uit het hele land.
“Ontdek de kracht van batterijtechnologie met de Batterijbox – een interactieve en praktijkgerichte workshop voor (V)MBO-studenten!”
Workshop Batterijbox
De Batterijbox is een lesmethode die in samenwerking tussen meerdere scholen in Nederland en InBrain is ontwikkeld. De box is speciaal ontworpen voor (V)MBO-studenten om op een laagdrempelige en praktische manier kennis te maken met batterijtechnologie.
Tijdens de workshop ontdekken deelnemers stap voor stap hoe batterijen zijn opgebouwd, hoe je veilig metingen uitvoert en welke toepassingen batterijtechnologie in de praktijk heeft. De combinatie van theorie en hands-on opdrachten maakt de Batterijbox een ideale introductie in een vakgebied dat steeds belangrijker wordt door de groei van elektrische mobiliteit en duurzame energieopslag.
In de land-en tuinbouw is Smart farming is een van de meest ingrijpende technische innovaties. Deze workshop geeft jullie inzicht in de laatste technieken die binnen met smartfarming gebruikt worden. Hoe stuurt de werktuig de trekker aan. Als we op de kopakker aankomen, op welke wijze zorgt het werktuig dat de trekker wordt gedraaid en zo. Op welke wijze werkt Tractor Implement Management (TIM).
In deze workshop verkennen we de verschillende manieren van laden: AC-laden, DC-laden en bi-directioneel laden. Daarnaast gaan we in op de werking van de on-board charger en hoe deze een sleutelrol speelt bij het efficiënt opladen van elektrische voertuigen.
De aanloop naar het keuzevak, implementatie, lesmateriaal, samenwerking met Liander, de praktijk.
Ruim twintig scholen nemen deel aan het Experiment ‘Duurzame combinaties vmbo-profielen BWI en PIE’. In dit experiment krijgen scholen flexibiliteit om het beroepsgerichte programma anders in te richten, er hoeven bijvoorbeeld maar twee profielmodules te worden gedaan. In de monitor volgen we welke keuzes de scholen maken voor de inrichting en vormgeving van het programma, welke overwegingen ze daarbij hebben en -op termijn- welke effecten dat heeft.
In deze workshop presenteren we tussentijdse bevindingen van het PIE/BWI-experiment: Hoe zien de programma’s die de scholen ontworpen hebben eruit en wat zijn de ervaringen?
We gaan met de aanwezigen in gesprek over de resultaten tot nog toe, kansen die zij zien voor hun eigen school en dilemma’s die zich voordoen, bijvoorbeeld tussen brede keuze, aansluiting met het vervolg en organiseerbaarheid.
Beleef met de VR Experience Truck hoe alles om ons heen aan het veranderen is. Elektrificatie wint in rap tempo aan terrein. OOMT gaat graag met je in gesprek over dit onderwerp en laat je zien wat dit precies voor jou of je organisatie betekent. Benieuwd wat er nodig is en wat de kansen zijn op het gebied van elektrificatie? Wil je weten hoe je je goed kunt voorbereiden, zodat je op tijd opgeladen bent voor de toekomst? Tijdens de workshop nemen wij je mee op reis en kijken we in de toekomst!
VSO en PRO leerlingen zijn echte doeners en werkgevers in de techniek zijn ontzettend blij met deze talenten. De weg naar werk gaat niet voor iedere leerling vanzelf en daar willen wij wat aan doen! De 6 grote technieksectoren hebben de handen ineen geslagen om nieuwe talent naar de juiste plek in de techniek te leiden. Daar hebben we ieders expertise voor nodig! Hoor meer over dit Aanvalsplan Bouw, Energie en Techniek en vooral hoe een oud docent uit VSO en PRO onderwijs nu binnen een grote energiemaatschappij samen met scholen en docenten een prachtig instroomtraject heeft vormgegeven voor vso pro leerlingen die de techniek in willen: Samen sterk!
Stroom is niet altijd meer beschikbaar: het net zit vol. Dat heeft grote gevolgen voor gebouwtechniek én voor het technisch onderwijs. In deze workshop krijg je inzicht in netcongestie, praktijkvoorbeelden van slimme oplossingen en concrete lesideeën. Want leerlingen moeten systeemdenkers worden: installaties aansturen, niet alleen aansluiten.
Informatie volgt
Het ECP wil CNC verspaning promoten binnen PIE en VO en MBO onderwijs in het algemeen. Verspanen is langzaam aan het verdwijnen uit de onderwijsprogramma’s en wij willen dit promoten.
Op deze workshop maak je kennis met onze methode, middelen en onderwijs modules en we zullen je laten zien dat de drempel zowel voor docenten als leerlingen veel lager is dan je denkt.
Wat zijn de ontwikkelingen en trends en hoe vertaal je dat naar je onderwijspraktijk. Hoe past het cross over experiment PIE / BWI in dit thema inclusief doorlopende leerlijn mbo. We gaan het samen praktisch uitwerken.
Vanuit het ministerie van ocw heeft het platform m&t de opdracht gekregen om een basismodule te ontwikkelen voor het profiel m&t. Dit is onderdeel van de verkenning vanuit het ministerie van ocw naar een toekomstbestendig vmbo. Dit traject gaat lopen van 2026 tot 2028. In deze workshop geven we inzicht in de opdracht die het platform gekregen heeft en wordt er vanuit de ontwikkelgroep de voortgang gedeeld.
De wereld van Installatie- en Elektrotechniek verandert razendsnel: van AI en Smart Grids tot warmtepompen, prefab en cybersecurity. Tijdens deze interactieve workshop krijg je niet alleen de nieuwste trends mee, maar vertaal je deze samen met collega’s direct naar praktische lesideeën. Zo maak je je lessen nóg actueler en sluit je beter aan op de vaardigheden die de technici van morgen nodig hebben.
Een carrière in de lastechniek begint bij de docent op het vmbo.
Hoe inspireren we een leerling voor een van de keuzevakken Booglassen?
Een veel gestelde vraag tijdens de workshops lassen van “bijscholingvmbo.nl”. Wij kunnen handvatten aanreiken. Aan het woord een oud-leerling, een bedrijf en het NIL als kenniscentrum.
Ben Weenink van het NIL geeft uitleg over het Kickstart-programma voor vmbo’s en PRO-scholen, wat houdt het in en hoe kun je het toepassen. Het programma is een compleet lespakket voor vmbo-scholen dat de keuzevakken Booglasprocessen en Praktisch booglassen afdekt.
Oud-leerling vmbo, Bart Willems vertelt welke rol zijn docent had als inspirator om voor het lassen te kiezen. Dat heeft hem veel gebracht!
Jan Dirk Vossebelt van Brink staalbouw/Staalcampus licht toe hoe zijn bedrijf samen met scholen leerlingen begeleidt en opleidt in de lastechniek. Waarbij inzicht geven in een loopbaan en de werkzaamheden centraal staan en hand in hand gaan met werven voor de branche.
STL en leermiddelenleverancier HK Mobile nodigen u uit voor een inspirerende workshop over de nieuwste lesmaterialen voor het profiel Transport en Logistiek in het vmbo.
Met Voertuigtechniek stap je in de wereld van de carrosseriebranche – spelenderwijs én actief. Leerlingen worden meegenomen naar een virtueel racecircuit, waar ze drie uitdagende minigames spelen:
Drie totaal verschillende activiteiten, die samen laten zien hoe veelzijdig de carrosseriebranche is. Geen standaard score, maar een persoonlijk profiel: je ontdekt waar je talenten liggen én welk beroep goed bij je past.
De game staat niet op zichzelf, maar is gekoppeld aan de echte doe-activiteiten van het voertuigtechniekplein. Perfect om in te zetten tijdens een LOB-les op school of als publiekstrekker op een techniekevent in de regio.
Binnenkort komt er zelfs een online LOB-les beschikbaar, die je als docent zelfstandig in één lesuur met je leerlingen kunt spelen.
Ontdek techniek op een manier die past bij nu: interactief, uitdagend en leuk!
De aanloop naar het keuzevak, implementatie, lesmateriaal, samenwerking met Liander, de praktijk.
Ontdek hoe elektrische mobiliteit kansen biedt voor jouw leerlingen. In deze workshop laten we zien welke opleidingen en banen schuilgaan achter laadpalen en slimme energieoplossingen. Met praktijkvoorbeelden en verrassende inzichten krijg je inspiratie om leerlingen enthousiast te maken voor een vakgebied dat écht bijdraagt aan een duurzame wereld.
Hoe werkt het brein van jongeren van 12-16 en wat vraagt het van jou als docent om daar zo goed mogelijk mee om te gaan, zodat deze (veelal) jongens toch tot leren komen, ookk bij een vak waarbij praktijk en theorie verweven zijn.